Circulaire economie
Onze standpunten

5.3 Circulaire economie

We willen niet alleen overgaan op duurzame energie, ook de manier waarop we produceren en omgaan met onze grondstoffen kan duurzamer.

Dat betekent productie zonder vervuiling, met hergebruik van grondstoffen en zonder afval: de circulaire economie. Daarmee kunnen we er zeker van zijn dat we de planeet goed achterlaten voor de generaties na ons.

De wereldbevolking stijgt volgens de Verenigde Naties naar 10 miljard mensen in 2050. Daarmee stijgt ook het gebruik van grondstoffen voor productie en consumptie en overschrijden we de draagkracht van de Aarde. De noodzaak voor duurzame en humane oplossingen is evident en ook de coronacrisis vraagt wereldwijd om een groen economisch herstel. Door te investeren in de economie van de toekomst zorgen we voor groene banen en innovatie.

Verbod wegwerpplastic

We implementeren de Europese Single Use Plastics Directive.

Invoeren verpakkingsbelasting

Verpakkingen worden duurzamer en op termijn biologisch afbreekbaar. Tot die tijd voeren we de verpakkingsbelasting opnieuw in om het gebruik van onnodige verpakkingen te ontmoedigen.

Statiegeld uitbreiden naar blikjes

We willen niet alleen statiegeld op plastic flesjes maar ook op blikjes, zoals in Duitsland. Producten worden voorzien van een label met de sociale en ecologische belasting die nodig is om het product te maken.

Beprijzen van alle tassen

Het verbod op gratis plastic tassen breiden we uit door alle tassen te beprijzen.

Duurzame verdienmodellen voor afvalbranche

We stimuleren de afvalbranche te komen met nieuwe duurzame verdienmodellen met secundaire grondstoffen. Hierbij kijken we naar alle sectoren, zoals recyclen van textiel, hout, elektronische apparatuur, bouwafval, plastics, metaal, papier et cetera. We zetten in op hoogwaardige recycling.

Voorbeeldrol overheid

De overheid loopt voorop bij het duurzaam, circulair en sociaal inkopen van diensten en producten.

Ecodesign-richtlijn

Er komen nieuw Europese eisen volgens de Ecodesign-richtlijn: producten worden niet alleen energiezuiniger, maar zijn ook opnieuw te gebruiken en te herstellen. Bij de ontwerpfase van producten wordt hier al rekening mee gehouden.

Rijksbreed programma circulaire economie uitbreiden

De PvdA is initiatiefnemer geweest van het Rijksbrede programma circulaire economie, dat zich richt op de ontwikkeling van een circulaire economie vóór 2050. Deze aanpak zetten we voort met meer investeringen, in samenwerking met provincies, lokale overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.